Simning i triathlon

Likt många andra grenar inom konditionsidrottens värld kommer triathlon i olika former. Ett lopp inom till exempel löpning kan vara 10 000 m, halvmaraton, Marathon och flera andra. På samma sätt kan triathlon ske med olika långa distanser. De kan även ske som grupptävlingar där ett helt lag ska genomföra de olika delmomenten, simning, cykling och löpning, tillsammans. En annan variant är att man delar upp de olika delarna så att en person simmar, en cyklar och en springer. Men vanligast är nog den där varje person tävlar var och en för sig själv. Och den mest omtalade formen av triathlon är ironman. En ironman avslutas genom att springa ett Marathon. Detta efter att ha cyklat 180 km. Jämfört med dessa låter ju inte 3,8 km simning speciellt farligt.

Underskatta inte simning

Många som tränar inför triathlon lägger en majoritet av sin träning på cykel och löpning. Det är ju det stora, tunga och långa delarna av tävlingen. Sen simning är något som flera kan skriva av som ett nödvändigt ont man måste göra innan själva tävlingen börjar. Speciellt om man är ny till triathlon och inte har en större erfarenhet av simning sen tidigare. Simningen skiljer sig från de andra genom att simning sker i vattnet och de andra sker på land.

Mindre tävlingar, ofta kortare distanser, kan ha simning i en utomhusbassäng. Men på de lite större tävlingarna sker simning i öppet vatten. Ute i vattnet finns en bana med en markerad punkt som ska rundas. Att simma i öppet vatten skiljer sig otroligt mycket från att simma i bassäng. Till att börja med är det kallare. Eftersom vattenleder värme annorlunda mot luft kommer kroppen behöva mer energi för att hålla temperaturen, vilket kan suga musten ur de flesta. Inte heller finns det samma möjlighet till att ha med någon form av sportdryck eller möjlighet att fylla på med energi i vattnet. En dålig dag kan det dessutom vara vågor och till och med lite strömt. Så den som ska delta i ett triathlon gör sig själv en tjänst att öva på att simma samma distans i likvärdigt vatten som där tävlingen ska vara.

Inte så lite i sammanhanget ändå

Inte så lite i sammanhanget ändå

Inte så lite i sammanhanget ändå

3,8 km låter väldigt futtigt jämfört med 180 km cykling och 42,2 km löpning. Eliten genomför en ironman på cirka 8 timmar. De som är snabbast upp ur vattnet kommer upp efter cirka 45 minuter. Det är ändå 10 % av den totala tiden. Cyklingen brukar ta längst tid runt 4-4,5 timmar och löpningen runt 2,5-3 timmar. Så även om simningen “bara” är 25-30 % av tiden för löpning så går det att jämför med att distansen är cirka 9 %. För den som är intresserad av att klättra bland placeringar kan 10-15 minuter göra en väldigt stor skillnad. Få personer som tränat ordentligt kan snabbt minska sin tid på ett marathon med 10-15 minuter. Inte heller cyklingen är speciellt lätt att kapa tid på. Men med lite träning för att få upp mer vana kan faktiskt simningen vara det som ger dig en bättre placering i slutändan.

Comments are closed.