info@svpp.se

Simning för en bättre hälsa

Simning tränar i stort sett hela kroppen, hade man bara kunnat få välja en övning man skulle få göra livet ut så hade simning varit ett bra val. Det finns fem olika sorters simning som man kan utöva, men den vanligaste är bröstsim. Resterande av simsätten är ryggsim, medley, frisim och fjärilsim. Dock utövas inte medley i tävlingssammanhang. Alla dessa simsätt är väldigt bra träning för hela kroppen. Det man gör när man simmar är att ta sig fram genom vattnet med hjälp av armarna och ben så att man håller sig ovanför vattenytan med huvudet.

 

Simning för en bättre hälsa

Kondition

Simning är en extremt effektiv konditionsträning och det passar för de allra flesta människor, har man två ben och två armar och ingen sjukdom som gör att man ej kan röra sig på alla sätt och vis så kan alla utföra simning. Anledningen varför den är extremt effektiv är inte bara att den höjer konditionen, utan simning är väldigt snäll mot leder, muskler, senor och skelett. Om man jämför med löpning, bergsbestigning, cykling och i stort sett alla konditionsövningar så kan det ta negativt på kroppen förr eller senare, det har att göra med att kroppen får möta hårt underlag under dessa förhållanden. I simning så är det tufft att ta sig fram men vatten är inte ett hårt underlag och är väldigt sällsynt att man drar på sig skador, drar man på sig skador så är det förmodligen något man gör fel.

Har man tränat löpning i några dagar och känner sig trött i bena, men man vill fortfarande höja sin kondition så är simning ett bra alternativ. Man använder såklart sina ben vid simningen också, men det är en betydligt snällare träningsform än övriga alternativ. Däremot som det är med verkligen alla olika träningsformer så kommer man behöva en återhämtningsfas om man kör stenhårt och kör simning några dagar i veckan. Man får helt enkelt lyssna på vad kroppen säger, kroppen vet alltid bäst om den är sugen på att träna eller inte. Är kroppen absolut inte sugen så är det förmodligen ett tecken på att man skall vila, alternativt köra ett lättare pass. Även om simning är väldigt bra för konditionen så kommer man få växla upp några nivåer för att utvecklas, då kan man göra simintervaller.

Styrka

Simning är inte bara bra för konditionen utan den tränar i stort sett hela kroppen fysiskt också. Några exempel på stora muskelgrupper är rygg, axlar, armarna, bröst och låren. Det spelar ingen roll vilken av simsätten du utövar för det kommer träna dessa muskelgruppen ändå, däremot finns det säkerligen någon utav simsätten som är jobbigare än det resterande, men det är upp till en själv att avgöra. Man kan bygga en väldigt stark kropp på simning och det kan vara det perfekta komplementet om man är trött på att gymma. Ett simpelt bevis på att simning är en extremt bra träningsform är att kolla på bilder på folk som tävlar inom simning, man ser att de alltid är vältränade och är stabila genom deras muskulatur och hållning.

Styrka

Comments are closed.