info@svpp.se

Simning – ett bra sätt att gå ner i vikt

Simning är en sport som passar alla, såväl proffs som amatörer och även handikappade. I vattnet får man en känsla av viktlöshet, som faktiskt inte är helt fel i ett vetenskapligt perspektiv. Under ytan väger vi endast 10% av vår kroppsvikt. Det är därför som känslan av tyngdlöshet infinner sig och belastningen på leder och ligament är mycket låg. Simning är således en mycket skonsam träningsform, då den har väldigt liten skaderisk.

Simning – ett bra sätt att gå ner i vikt

Varför skulle det vara ett bra sätt att gå ner i vikt?

Just känslan av tyngdlösheten gör det lättare för överviktiga att börja träna simning samt att det är så låg skaderisk jämfört med andra sporter som utförs på land. Andra fördelar:

 

  • Simningen är allsidig och tränar alla stora muskelgrupper.
  • Träningsvärken blir väldigt låg eller uteblir helt om man tränar lite och ofta. Man kan träna så gott som varje dag utan att överbelasta kroppen.
  • Bra träning för hjärtat. Pulsen är lägre i vattnet än på land, den sjunker med ca 10-15 slag per minut. Hjärtats syreupptagning blir bättre eftersom det måste jobba lite hårdare för varje slag.
  • Fettförbränningen ökar.

Idealisk motion

Simning är helt enkelt en idealisk motionsform för den som vill gå ner i vikt. Det är många träningsexperter som förespråkar simning som en allsidig och skonsam träning som passar alla oavsett nivå. Man kan vara motionär, elitproffs eller kanske handikappad. Bara man kommer ner i vattnet så går det att simma, leka eller träna i vattnet på något sätt. Alla kan simma efter sina egna förutsättningar och anpassa motståndet olika mycket.

 

Det behöver ju inte ens kännas som träning, eftersom det är så behagligt att vara i vattnet. Många vet kanske inte hur man ska göra för att få den effekten man vill av simträning. Man simmar några längder fram och tillbaka och sen får det vara bra så. Inget fel med det; simningen blir åtminstone en stunds rogivande rekreation. Vatten har ofta en positiv effekt på vår mentala hälsa. För att det ska bli fysiskt utmanande för kroppen i längden, så bör man emellertid se över hur man simmar sina längder.

Lägg upp ett träningsprogram

För att simningen ska bli en mer effektfull träningsform, så bör man främst öka tempot emellanåt, göra korta pauser samt även variera simsätt. Varva gärna crawl med ryggsim och vanlig bröstsim. Då blir inte simningen monoton utan mer explosiv, vilket gynnar såväl muskelträning som fettförbränning och syreupptagningsförmåga. Utöver detta bör man simma minst 25 min åt gången för att fettförbränningen verkligen ska komma igång på allvar, därtill simträna tre gånger i veckan.

Ett bra program för ett simpass kan enligt Viktväktarna t ex se ut så här:

Bröstsim – 5 min

Långsam crawl – 4 min

Medelsnabb crawl – 2 min

Långsam crawl – 4 min

Bröstsim – 5 min

 

Fråga om hjälp

Känner man sig osäker på hur man ska komma igång med en mer målmedveten träning är det en klok idé att anmäla sig till en kurs i t ex crawl. Det är inte alla som känner sig bekväma med crawl-tekniken och även om man behärskar den, så kan man alltid förfina den. Framför allt så blir man peppad av kursledaren och får nya infallsvinklar och tips till sin simträning.

Lägg upp ett träningsprogram

Comments are closed.