info@svpp.se

Simma som gravid

När man är gravid kan det vara svårt att hitta en träningsform som passar. Samtidigt är det viktigt med regelbunden motion och att man håller igång – både för att bebisen ska må bra i magen och för att det ska bli enklare att återhämta sig efter graviditeten och förlossningen. Lättare träning är ett självklart inslag i varje hälsosam graviditet. Men det kanske känns obekvämt att dra till gymmet med en stor gravidmage, och det kanske inte går att springa när magen börjar bli tung. Men i vattnet är man viktlös, och därför kan simning vara en riktigt bra träningsform för dig som är gravid. Det är en skonsam träning där du själv bestämmer hur hårt du orkar träna just i dag. I den här artikel tänkte jag därför skriva lite mer om att simma som gravid!

Simma som gravid

Skonsam träning

Många är osäkra över hur de ska göra med träningen när de är gravida. Kan man fortsätta träna som vanligt eller ska man sluta träna? Om du har tränat regelbundet tidigare så kan du fortsätta träna på samma sätt som innan, åtminstone i början. Du behöver dock inte köra slut på dig själv fullständigt, utan ta det lite lugnare än tidigare. Men fortsätt absolut att träna. Träning är bra för både dig och bebisen.

Lyssna på din kropp

Därför kanske även du som inte tränat innan du blev gravid också ska fundera på att börja träna. Men ta det lugnt. Det handlar inte om någon elitsatsning, du behöver inte ta kål på dig med backintervaller. Istället handlar det om lugnare träning och motion. Just därför är simning ett bra alternativ. Du kan simma i ditt eget tempo utan att det behöver vara alltför krävande. När magen är tung kan det dessutom vara riktigt skönt att hoppa i simbassängen som gravid. Där är du tyngdlös och magen är inte ett lika stort hinder för din rörlighet som den är på land.

Lyssna på din kropp

Men som sagt, lyssna på din kropp. Träning som gravid handlar inte om att du ska slå nya personliga rekord varje pass. Det handlar om hälsosam träning och motion för att du ska må bra. Ett liv i rörelse helt enkelt. Träning ökar blodcirkulationen och gör att blodet kan transportera mer syre och näring. Perfekt för gravida. Träningen ska kännas lustfylld, inte jobbig. Därför är det viktigt att du lyssnar på din kropp. Gör det som känns bra, och avsluta när du känner att det räcker. Det handlar om att både respektera och acceptera kroppen. Simning är extra bra därför att du enkelt kan avbryta när du känner att det räcker. Då är det bara att stiga upp ur bassängen och varva ned.

Skonsam träning

Babysim

Att simma som gravid kan dessutom vara en bra förberedelse för dig som vill gå med din bebis på babysim. Om du simmar en del som gravid kommer du att vara mer bekväm i vattnet när det blir dags att bada tillsamman med bebisen. Då kan babysimningen bli en ännu roligare upplevelse för både dig och din bebis. Så packa väskan och dra iväg till simhallen!

Comments are closed.